Синдром дефіциту уваги та гіперактивності (СДУГ) 

неврологічно-поведінковий розлад розвитку, який характеризується неуважністю, імпульсивністю, які зумовлюють стійку соціальну та/або шкільну дезадаптацію дитини.

  1. Коли саме можна діагностувати у дитини цей синдром?

Ознаки гіперактивності проявляються у дітей у дошкільному та молодшому шкільному віці. В 4-6 оптимальний вік, коли вже можна об’єктивізувати наявність розладу уваги.
       2. Хто саме діагностує, що дитина гіперактивна?

Діагноз – гіперактивність дитині може поставити лише спеціаліст – психіатр або психоневролог на основі клінічних даних і вивчення анамнезу.
       3. Хто більш схильний до гіперактивної поведінки: хлопці чи дівчатка?
Хлопці. Але при вчасній і правильній корекції гіперактивність в них минає з підлітковим віком.

  1.  А чи не може бути так, що дитина не гіперактивна – вона індіго?

Гіперактивність часто плутають з індіго. Те, що батьки помиляються, стає помітним тоді, коли їх дитина потрапляє в колектив. І виходить, що вдома  дитина – індіго, а в садочку, школі –просто некерована і не отримує підтвердження ідеї батьків про власну виключність, унікальність.

  1.  Чим загрожує гіперактивність?

Погіршуються стосунки дитини з батьками вчителями. Дитина замикається в собі. Вона починає вважати, що не така як інші , наслідок- зниження самооцінки.

    Особливості гіперактивної дитини

    Дефіцит активної уваги, а тому дитина:

  • непослідовна, їй важко довго втримувати увагу;
  • не чує, коли до неї звертаються;
  • з великим ентузіазмом береться за завдання, але так і не закінчує його;
  • зазнає труднощів у самоорганізації;
  • часто губить речі;
  • уникає завдань, що потребують розумових зусиль;
  • часто буває забудькуватою.

Рухова розгальмованість, тому дитина:

  • постійно крутиться;
  • виявляє ознаки занепокоєння (тарабанить пальцями, рухається в кріслі, бігає, забирається будь-куди);
  • спить набагато менше, ніж інші діти, навіть у дитинстві;
  • дуже балакуча.

 Імпульсивність, тому дитина:

  •  починає відповідати, недослухавши питання;
  • не здатна дочекатися своєї черги, часто втручається, перериває;
  • погано зосереджує увагу;
  • не може чекати винагороди (якщо між дією і винагородою є пауза);
  • під час виконання завдань поводиться по-різному і показує дуже різні результати;
  • не може контролювати і регулювати свої дії;
  • поведінка слабо керована.

Поради батькам

  1. Корекція зовнішньої сторони поведінки близьких дорослих людей:

– стримання бурхливих афектів; уникання категоричних слів і виразів, жорстких оцінок, докорів, погроз; прагнення рідше говорити «ні», «не можна», «припини»;

– емоційна підтримка дітей у всіх спробах конструктивної, позитивної поведінки;

– виховання інтересу до більш глибокого пізнання і розуміння дитини.

  1. Організація середовища і навколишнього оточення в сім’ї:

– виділення для дитини власної кімнати або її частини для занять, ігор. Бажано уникати яскравих квітів, складних композицій;

– організація розпорядку дня, який діє на дитину заспокійливо;

– визначення для дитини кола обов’язків, постійне спостереження і контроль за їх виконанням; частіше відзначати і хвалити зусилля дитини.

  1. Активна взаємодія та емоційна єдність дитини з близьким дорослим:

– використання основної діяльності дитини – гри, під час якої емоційні дії, приносить обом учасникам величезне задоволення;

– безумовна любов та підтримка дитини.